Közös relaxációs kezelés

Masszázs - Cseke Bernadett
Főoldal » Életmód » Pihenés, relaxáció » Csak lazán! Sorozatunk mostani és következő részében azokat a relaxációs módszereket mutatjuk be, amelyeket önsegítő és terápiás keretek között is a leggyakrabban alkalmaznak hazánkban és külföldön egyaránt

Széles körben alkalmazzák a belgyógyászatban, a pszichiátriában, a pszichoterápiákban, de önsegítő módszerként is nagyon népszerű.

Érdekes, hogy az angol nyelvterületen sokáig ismeretlen volt, ott csak az es évek óta ismerik és alkalmazzák.

Valamint sikerrel alkalmazzák egészséges személyeknél a teljesítmény fokozásában, az összpontosító képesség növelésében a kreativitás fejlesztésében egészségfejlesztésben, stressz-kezelésben, relaxáció-meditáció tanításában is alfa-theta tréning, highBeta tréning, alfa tréning. A várandós állapotot megtámogató relaxációt pszicho-profilaktikus céllal vezeti be.

A módszer eredete szoros kapcsolatban áll a hipnóziskutatással. A Az ily módon kezelt betegek egyhangúan arról számoltak be, hogy az eljárás alatt nyugalmat és ellazultságot, valamint elnehezülést és melegséget éreztek.

közös relaxációs kezelés

Később megfigyelte, hogy betegei több kezelés után egyedül is el tudták érni a hipnózisban tapasztalt nyugalmi állapotot. Vogt megfigyelésein felbuzdulva Johannes Heinrich Schultzugyancsak berlini pszichiáter és neurológus elkezdett dolgozni egy olyan módszer kifejlesztésén, amellyel hasonló hatások érhetők el, ám a hipnózis kellemetlen velejárói, a beteg passzivitása és a hipnotizőrnek való kiszolgáltatottsága nélkül.

közös relaxációs kezelés

Schultz az elnehezülés és a melegség érzetéhez további gyakorlatokat is bevett a módszerébe. Végül pedig a homlok hűvösség-érzetét próbálta autogén szuggesztió útján elérni betegeinél, mert a homlok hideg borogatása nyugtató és ellazító hatást fejt ki. Ezek a gyakorlatok képezik az autogén tréning ma alkalmazott formájának alapgyakorlatait, melyeket az autogén tréning alsó szintjének is szokás nevezni.

közös relaxációs kezelés

A hatás annál jobb volt, minél következetesebben végezték a gyakorlatokat. A szorongások kezelésében az autogén tréninggel és a progresszív izomrelaxációval egyformán jó eredményeket értek el.

Az autogén tréningről

Továbbá kimagasló eredmények születtek a magas vérnyomás kezelésében. További hatásként azt is megfigyelték, hogy az autogén tréningben gyakorlott asszonyoknál rövidebbek voltak a fájások, és a tágulási folyamat is gyorsabban lezajlott.

közös relaxációs kezelés

A módszer lényege, hogy elektronikai berendezések segítségével a különböző fiziológiai jelenségeket - amelyeket normális esetben nem tudunk érzékelni - látható vagy hallható elektronikus jelekké alakítják át, közös relaxációs kezelés lehetőség nyílik az érintett számára a vizsgált jelenségek akaratlagos befolyásolására.

A biofeedback módszerének, a visszajelzett fiziológiai jelenségektől függően, számos formáját dolgozták ki, amelyek közül mind-mind más és más finom elektronikai berendezést igényel.

Csak lazán - a leggyakoribb relaxációs módszerek

Így találkozunk a szakirodalomban EEG-feedback-eljárásokkal, amelyek az agyhullámok aktivitását jelzik vissza; EMG-feedback-eljárásokkal, amelyek segítségével különböző izomcsoportok megfeszülésének visszajelzésére nyílik lehetőség; vazomotorikus feedback-módszerekkel, amelyekkel különböző testrészek hőmérséklet-változását mutatják ki; kardiovaszkuláris feedback-eljárásokkal, amelyekkel a szívtevékenység- és vérnyomásváltozásokat lehet nyomon követni; valamint további kisebb jelentőségű és ritkábban közös relaxációs kezelés biofeedback-módszerekkel.

Minden biofeedback-eljárás közös vonása, hogy azonnali visszajelzést ad a feszültség különböző fiziológiai megnyilvánulásairól, ezért lehetőséget ad, hogy a gyakorló célzottan fellépjen az adott tünet ellen, például lassabban lélegezzen, jobban ellazítsa az izmait stb.

  • Miért nem kell választanod a különböző, általam használt masszázstechnikák közül?
  • Jobb térd betegség
  • dr. Valló Ágnes
  • A fény csak abban válik áldássá, aki másnak is ad belőle.
  • Pinczés Zsuzsi
  • A gyermekekkel való munka menete: 1.

MEDITÁCIÓ A meditáció szó hallatán legtöbbünk fejében Buddha-szobrok, jin-jang jelképek, füstölők, szent tehenek, furcsa hajviseletű jógik és más, ázsiai vallásokhoz kötődő képek rajzolódnak ki.

Ez nem véletlen, hiszen a legtöbb távol-keleti vallásfilozófia valamilyen meditációs módszert alkalmaz a lelki elmélyülés, az önátadás vagy a mélyebb vallásos megvilágosodás elérése érdekében.

Relaxációs és hipnoterápiás módszerek – ezek pszichoterápiás alkalmazása

A ma ismert meditációs eljárások több évezredes múltra tekintenek vissza. Noha elsődlegesen vallási céllal dolgozták ki és alkalmazzák őket, az élményhez gyakran relaxációs hatás is párosul, ezért a nyugati világban gyakran használják relaxációs eljárásként.

gyógyító zene a szívnek és az ereknek 🌿 nyugtatja az idegrendszert és gyönyörködteti a lelket

Néhány indiai jógiról azt mondják, hogy meditáció segítségével olyan mértékben képes befolyásolni fiziológiai folyamatait, hogy akár a szívverését is meg tudja állítani.

A Zen-meditáció jellegzetes példája a receptív meditációnak. A nyugati világban főként ezeket a meditációs formákat ismerik és alkalmazzák, illetve relaxálásra is ezeket ajánlják.

közös relaxációs kezelés

Noha a legtöbb állítás hamisnak bizonyult, utazásának végére mégis sikerült egy jógit találnia, aki mérései szerint valóban le tudta állítani a szívverését!

Wengerés Bagchi, két amerikai kutató ben hasonló körutat tett, modern eszközökkel felszerelve, de a jelenséget egyetlen esetben sem tudta igazolni. A meditáció hatásaival foglalkozó első komoly vizsgálatot Wallace végezte el ben.

közös relaxációs kezelés

Ezeket az eredményeket azóta több vizsgálat is megerősítette. Más kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a meditáció során tapasztalt nyugalmi állapot semmivel sem több annál, mint amit egyszerű fiziológiai tétlenséggel kiválthatunk. Vagyis szerintük a meditációnak relaxációs közös relaxációs kezelés annyi az értéke, mintha valaki leülne egy kényelmes fotelbe, és tíz percig pihenne. Végül meg kell említeni, hogy a meditációs eljárásoknál feltűnően magas a nem kívánt mellékhatások előfordulási aránya.

További a témáról